טכנאי מחשבים בבאר שבע

טכנאי מחשבים בבאר שבע
טכנאי מחשבי בבאר שבע

27.7.14

מפרט מחשב

שלום חברים,

היום אני רוצה לדבר אתכם על מפרט מחשב - מה זה? למה צריך את זה? מה עושים עם הידע הזה? וכל השאלות העולות לכם כשאתם שומעים מפרט מחשב.
היום אנחנו חיים בעולם שמנוהל ע"י מחשבים, ואחוז עצום מהעולם משתמש במחשבים לצרכים שונים כמו: רשתות חברתיות, עבודות משרדיות, משחקים ועוד. מהסיבה שכמות כזו עצומה של אנשים בעלי מחשב ומשתמש בו מדי יום, אני מאמין שלא פעם ולא פעמיים שמעתם חברים או מכרים זורקים מושגים שקשורים למחשב שנשמעים לכם כמו סינית. לאחר שתקראו את הכתבה הזו תגלו שזה לא מסובך בכלל ואולי אפילו יגרום לכם להתעניין והתעמק יותר בנושא. מדובר על מושגים כמו כרטיס מסך, מעבד, לוח אם, מארז, ספק כח, ועוד. הגורם המשותף לכל המושגים הללו הוא שאלו חלקים שנמצאים בתוך המחשב והחיבור שלהם בעצם מהווה את המחשב שאתם משתמשים בו, כמו שלבן אדם יש איברים פנימיים כמו לב, מוח, ריאות וכד' שמתפעלים אותו למחשב יש את החלקים הנ"ל.

אז מה זה מפרט? מפרט זה בעצם אוסף של חלקי מחשב שהרכבתם תיצור מחשב שעובד. אני אפרט בקצרה על החלקים הבסיסיים שכל מפרט חייב להכיל:
1. מעבד - זה ה"מוח" של המחשב. המחשב מבצע את כל הפעולות שאתם אומרים לו לבצע באמצעות חישובים אריתמטיים(מתמטיים), המעבד מבצע את החישובים הללו ושולח הוראות לשאר רכיבי המחשב בהתאם.
2. לוח אם - רכיב שמקשר בין המעבד לכל שאר הרכיבים, כלומר הוא אחראי על להעביר את ההוראות של המעבד לרכיבי המחשב הרלוונטים. זהו הרכיב הגדול ביותר בתוך המחשב ורוב הרכיבים מתחברים אליו.
3. זכרון ראם - זהו זכרון לטווח קצר. מה זאת אומרת? כל תהליך שאתם מפעילים דרך המחשב(לדוגמא: דפדפן אינטרנט, וורד, משחק כלשהו וכד') נשמר במקום כלשהו, המקום הזה הוא זיכרון הראם. מכאן, כמות גדולה יותר של זכרון ראם אומרת שניתן להפעיל יותר תהליכים בו זמנית כיוון שהמחשב יוכל לשמור יותר מידע. זכרון הראם מתרוקן בכל פעם שמכבים את המחשב ומתמלא מחדש כשמדליקים אותו.
4. דיסק קשיח - זהו זכרון לטווח ארוך. מה זאת אומרת? כל המידע שאתם שומרים על המחשב(לא מפעילים כמו בראם) כמו תמונות, מוזיקה, סרטים, תוכנות וכד' נשמר בדיסק הקשיח. ככל שנפח הדיסק הקשיח גדול יותר כך ניתן לשמור יותר מידע במחשב. המידע שנשמר בדיסק הקשיח לא מתרוקן כשמכבים את המחשב, כלומר אם אתם לא מוחקים את המידע לבד, אז המידע לא ימחק(אלא אם כן מישהו אחר מחק לכם או התקין לכם וירוס שמוחק קבצים).
5. כרטיס מסך - מעבד גרפי של המחשב. כרטיס המסך מעבד את המידע ומציג לכם תוצר גרפי על המסך. לדוגמא במשחקי מחשב או סרטים.
6. ספק כוח - ספק הכוח מקבל חשמל רגיל מתקע רגיל וממיר אותו לחשמל שמתאים למחשב ומעביר אותו בלוח האם. בשביל מחשבים חזקים צריך ספק כוח חזק יותר.
7. מארז - מארז זאת ה"קופסא" עם הכפתורים להדלקת המחשב, להפעלה מחדש. למארז שני תפקידים מאוד חשובים: הראשון הוא לשמור על כל הרכיבים שנמצאים בתוכו והשני הוא לקרר אותם. בדר"כ מארזים מגיעים עם לפחות מאוורר אחד שמקרר את הרכיבים של המחשב, ובנוסף הוא שומר על זרימת האוויר בתוכו כדי שהקירור יהיה יעיל.

לסיכום, החלקים הנ"ל הם חלקים בסיסיים שחייבים להיות בכל מפרט, כמובן יש כל מיני חלקי "בונוס" לצרכים שונים. עכשיו שאנחנו יודעים מה המשמעות הבסיסית של כל חלק אנחנו נוכל לקרוא מפרט, ולדעת איזה רכיבים יש במחשב שלנו.